За підсумками обговорення в робочих групах парламенту, у вересні-жовтні.
Із задоволенням відзначаємо, що парламентарії прислухалися до конструктивної критики і виключили з нової редакції проекту ряд положень, спрямованих на оподаткування операцій всередині України, зокрема, щодо відсотків і роялті.
Немає в ньому і податкової різниці на курсові різниці, що викликало особливо сильні нарікання. Крім того, скорочено коло застосування правила про конструктивні дивіденди - прибрали авансовий внесок на ці платежі. Також на 2021 рік відклали введення правил про контрольованих іноземних компаніях.
Проте, на нашу думку, ряд положень проекту все ще потребують доопрацювання. Зокрема, збентежені тим, що парламентарії зберегли норму про 20% ПДВ при експорті при перевищенні договірної ціни над звичайною.
На робочій зустрічі в парламенті ми дійшли згоди, що з можливим зловживанням цілком можна боротися існуючими методами та інструментами, зокрема, про відновлення податкового кредиту по «негосподарській» операції; додаткові правила в зв'язку з цим не потрібні.
Що варто відзначити окремо:
законодавець підтвердив твердий курс на впровадження антиофшорного пакету, зокрема:
- правила принципової / ділової мети для застосування міжнародних конвенцій (що знаходить стикування з аналогічними правилами в MLI) і ЗЕД-витратах;
- посилення критеріїв для визнання постійного представництва;
- вимог до сабстансу, зокрема, для концепції бенефіціарного власника та КІК;
- більш жорстких правил тонкої капіталізації,
- правил оподаткування продажу часток в іноземних компаніях, які черпають велику частину вартості з нерухомості в Україні (що знову ж стикується з МLI).
Та й відстрочка на рік, яку планують дати для КІК, пролетить швидко.
У сукупності з автоматичному обміну інформацією це створить потужне плече сили на боці податкових органів.
Дмитро Михайленко, Віталій Смердов